Netbank

Mi az a netbank? Ma már a banki szolgáltatás nem merül ki csak abban, hogy van egy számlánk, amire kapjuk a fizetésünket, és hozzá egy bankkártyánk, amivel pedig fizetni tudunk, ha készpénz épp nincs nálunk. A banki szolgáltatások komoly fejlődésen mentek keresztül. Már nem csak számlánk lehet a nekünk tetsző pénzintézetnél, de köthetünk biztosítást, lakás vagy nyugdíj előtakarékossági számlát. Leköthetjük a pénzünket, és akár külföldre is viszonylag gyorsan utalhatunk pénzt. Különböző hiteleket vehetünk fel, és már teljesen külön lehet kezelni a lakossági és az üzleti számlánkat.

De nem csak a szolgáltatások sokféleségében mutatkozik meg a fejlődés. Már nem csak a bankfiókban tudunk ügyeket intézni. Az internet térhódítása az ügyintézések egy jó részét áthelyezte a virtuális térbe, és már nem szükséges személyesen megjelennünk a bankban, hogy a számlánkkal kapcsolatos ügyeket intézni tudjuk. Manapság már elég hozzá egy asztali számítógép, laptop, de akár egy mobil vagy tablet is. Ehhez természetesen egy külön banki szolgáltatást kellett létrehozni, a netbankot.

Több kifejezés, ugyanaz a jelentés?

A netbank, netbankár, internetbank, több kifejezés, de lényegében mindegyik ugyanazt jelenti: internet segítségével működő banki szolgáltatási platformot. A netbank vagy netbankár egy olyan felület, ahol a banki ügyintézést a telefonunk vagy számítógépünk segítségével végezhetjük el anélkül, hogy banki ügyintézőre lenne szükségünk. Ez a szolgáltatás már minden banknál igénybe vehető, legtöbb esetben ingyenes is, de külön kell szerződnünk, ha igénybe akarjuk venni. Természetesen számlanyitáskor erre rá fognak kérdezni, de utólag is csatlakozhatunk.

A netbank minden banknál egyedi, van ahol kedvezményes kuponokat is igénybe vehetünk a használatával. Hogy milyen szolgáltatásokat lehet igénybe venni az online felületen, azt minden bank maga dönti el, ezért lehetnek eltérések a pénzintézetek netbankjai között. Az általános funkciókat természetesen mindegyiken el tudjuk érni, hiszen a netbank szolgáltatás lényege, hogy megkönnyítse az ügyfelek dolgát, és a lehető legtöbb ügyet tudják segítség nélkül is elintézni.

A netbank történetéről röviden

A netbank megjelenése az internet térhódításával indult útjára. Előtte elképzelhetetlennek tűnt, egy átutalás azonnal megjelenjen a másik számláján, ráadásul ezt mind az otthonunkból intézhessük el. Korábban, ha banki ügyet akartunk intézni, maximum telefonálni kellett, de mivel ez nem volt a legbiztonságosabb, és az ügyfélazonosítás sem volt tökéletes, ezért a legtöbb dolgot csak személyesen lehetett elintézni. Aztán a tone üzemmódú telefonálás lehetősége adott, hogy az ügyfél kódokkal azonosíthassa magát, ami már megkönnyítette a személyes jelenlét nélküli ügyintézést.

Az internet elterjedése komoly áttörést jelentett, és megteremtette a lehetőségét annak, hogy az ügyfelek információhoz jussanak a bankszámlájukkal kapcsolatban, és pár egyszerűbb funkciót is elvégezhessenek a bank nyitvatartási idején kívül is. A kezdetek kezdetén chipkártya olvasóra és kártyára volt szükséges ügyfél azonosításához. Később már egy SMS segítségével is meglehetett ezt tenni: az ügyfél kapott egy kódot a telefonjára, amivel azonosíthatta magát. Aztán a mobilkészülékek fejlődésével megjelent a QR kódos azonosítás is.

Mire használható egy netbank és mire nem?

Az internetbank segítségével bármikor hozzáférhetünk a bankszámlánkhoz, lekérhetjük az egyenlegünket, utalásokat, lekötéseket tudunk indítani, módosítani vagy feltörni szinte bárhonnan. Manapság már a csekkek QR kódját is képes beolvasni a netbankos applikáció, de a csoportos beszedések vagy közüzemi számlák kezelésre is van már lehetőség. Az interneten indított utalások, tranzakciók minden esetben kedvezőbbek, mintha azt telebankon vagy a bankfiókban intéznénk el ugyanezt.

A netbankos utalás sebessége ma már nagyon gyorsnak számít. Régen akár egy-két napba is beletelt, mire átért a pénz az egyik számláról a másikra, manapság azonban akár egy óra alatt is pénz kerülhet a számlánkra. A netbank lényegében az egyszerűbb banki ügyek intézésére lett kitalálva, vagyis a komolyabb ügyletek, mint a hitelek felvétele vagy a számla megszüntetése személyes jelenlétet igényel. Igaz ugyan, hogy egyre több bank rendelkezik online hitelfelvételi lehetőséggel, de ezek a netbanktól független felületek.

Mobil, laptop vagy tablet? Milyen eszközön mire tudjuk használni a netbankot?

A netbank elsődlegesen az interneten indult, vagyis asztali számítógép, esetleg laptop kellett hozzá. A böngésző segítségével tudtunk belépni, és egy azonosítás után intézhettük is az ügyeinket. Ez most is így van, csak az azonosítás változott meg kissé, az SMS kód küldésén túl már QR kódos azonosításra is van lehetőség. A belépés után szinte korlátlanul intézhetjük az ügyeinket, utalhatunk, beállíthatunk csoportos beszedést vagy rendszeres átutalást, köthetünk le pénzt, de az összes bankkártyánk és takarékszámlán egyenlegét és ügyeit nyomon követhetjük.

De természetesen nem véletlenül szerepel az a kifejezés, hogy szinte bárhonnan el lehet érni a netbankot. Az okostelefonok megjelenésével már a telefonunkon is elérhető a netbank, és nem csak a böngészőben. Ma már szinten minden banknak van mobilos applikációja, amit a mobilunkra vagy a tabletünkre letöltve bárhonnan elérhetjük az internetbankot. Alapvetően ugyanazokat a funkciókat használhatjuk, mint számítógépen, bár egyes bankok esetében a mobil bankos lehetőség kicsivel korlátozottabb.

Melyik bank rendelkezik netbankkal

A hazai bankok közül szinte már mindegyiknek van saját netbankja.

– OTB Bank: OTPDirekt
– Budapest Bank: Budapest Internetbank
– Magyar Cetelem Bank: Cetelem Netbank
– CIB Bank: CIB Bank Internet Bank
– K&H Bank: K&H e-bank
– Raiffeissen Bank: Raiffaiessen DirektNet
– MKB Bank: MBK NetBANKár
– Erste Bank: Erste NetBank
– Magnet Bank: MagNet NetBank
– GRÁNIT Bank: GRÁNIT NetBank
– Takarék Bank: Takarék NETBANK
– UniCredit Bank: UniCredit SpectraNet
– Sberbank: Sberbank Onilne Banking
– Sopron Bank Burgenland: [email protected]

A funkciók némiképp eltérhetnek, de alapvetően ugyanazokat a szolgáltatásokat kínálják: utalás, lekötés, egyenleglekérdezés. Az internetes böngészőn túl a legtöbb banknak mobil applikációja is van a banki ügyintézéshez.

Netbankos mobil alkalmazások

– OTB Bank: OTP SmartBank
– Budapest Bank: Budapest Bank Mobil App
– CIB Bank: CIB Bank Mobile
– K&H Bank: K&H mobilbank
– Raiffeissen Bank: myRaiffaiessen
– MKB Bank: MBK Mobilalkamazás
– Erste Bank: Erste mBanking
– Magnet Bank: MagNet MobilBank
– GRÁNIT Bank: GRÁNIT eBank
– Takarék Bank: Takarék Mobilapp
– UniCredit Bank: UniCredit mBanking
– Sberbank: Sberbank Mibolbank

Ahogy az látszik is, szinte minden bank rendelkezik internetes és mobilos netbankár szolgáltatással. Mivel ezek ingyenes lehetőségek, és nagyban megkönnyíthetik a mindennapjainkat, érdemes igényelni, mert sok időt megspórolhatunk az otthoni ügyintézéssel. Sok bank kedvezményekkel is összeköti ezeket a szolgáltatásokat, ezért érdemes utánajárni, hogy melyik számunkra a legmegfelelőbb bankszámla és persze netes szolgáltatás.

Mi az a FinTech?

A netbank kérdéskörét azonban nem zárhatjuk le ennyiben, szót kell ejtenünk a FinTech-ről is.
A FinTech az angol „Financial Technology” kifejezésből származik, ez szó szerint pénzügyi technológiákat jelent. Ez utalhat a digitális pénzügyi szolgáltatókra, mint például a PayPal vagy a Skrill, de jelenthet új szoftvert, informatikai rendszert is. Az elmúlt években a FinTech startupok felgyorsították az innovációt a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszerben, és új lehetőségeket kínáltak a hagyományos bankok szolgáltatásain túl.

Természetesen ezek nem merülnek ki csak egy e-pénztárca használatában, számos más funkciót látnak el, és sok pénzügyi területet lefednek. Magyarországon is számos ilyen startup létezik már, bár az használatuk még nem annyira elterjedt, mint más országokban. Mivel ezek nemzetközi szolgáltatások, és sok esetben jóval hatékonyabbak és gazdaságosabbak, mint a hagyományos bankoké, igen is van létjogosultságuk ezen a területen. Évről évre egy több nemzetközi szolgáltatás jelenik meg a magyar piacon, és egyes szolgáltatások igenis fontos szereplői a netes pénzügyi szolgáltatásoknak.

Revolut, Skrill, PayPal és társaik, avagy a virtuális bankok kérdése

Egyes szolgáltatások, mint például a PayPal vagy az Apple Pay mindenki számára ismerős lehet, hiszen ezek már a hazai bankoknál is elérhetőek, így a megfelelő bankkártyával már ezeken keresztül is tudunk fizetni. De ezek túl is számos lehetősége van, a Barion, mai szintén egyre elterjedtebb, de az úgymond virtuális pénztárcák is egyre elterjedtebbek. Ezek lényegében olyan virtuális számlák, amiket biztonságosan használhatunk az online vásárlásokhoz vagy utalásokhoz anélkül, hogy a saját banki adatainkat megadnánk.

De miért van ezekre szükség, ha van hagyományos bankszámlánk? Bár egyre biztonságosabb az online fizetések rendszere, sokan nem szeretik a valós adataikat megadni egy webshopnak vagy egy ismeretlennek. Mondván az ördög nem alszik, ilyen célszerű egy virtuális kártyát vagy számlát létrehozni, amit pont az ilyen online fizetésekre használhatunk. Ilyen virtuális számla például a Revolut vagy a Skrill is. Ezeket a felhasználók az egymás közötti utalásra használhatják, de néhány webshop is elfogadja. A hátrányuk, hogy egyelőre még nagyon kevés az magyar partner, de ez valószínűsíthetően változni fog.

Az online pénzfizetési szolgáltatások helyettesíthetik a bankok netbankárjait?

A kérdés természetesen jogos. Mi szükség van virtuális számlákra, vagy e-pénztárcákra, ha a legtöbb bank már rendelkezik webkártya szolgáltatással, vagy olyan virtuális kártyával, ami hasonló elven működik, mint az e-pénztárca, és kifejezetten az online fizetésre találták ki a valós bankkártyánk helyett? Azt érdemes tudni, hogy bár a netbank szolgáltatás ingyenes a legtöbb bank esetében, a webkártya és az egyéb alszámlák létrehozása nem. Ezekért bizony fizetni kell, és ha összehasonlítjuk a virtuális számlákkal, mint a Skrill vagy a Revolut.

Ráadásul egyes lehetőségek sokkal kedvezőbb konstrukciókat kínálnak, mint a hagyományos bankok, és olyan szolgáltatásokat, amikkel ki is lehet ezeket váltani. Ugyanúgy járhat hozzájuk bankkártya vagy hitel is. Nagy hátrányuk viszont, hogy hazánkban még nem annyira elterjedtek, a legtöbb szolgáltatásnak nincs magyar nyelvi támogatottsága, így a használata kissé korlátozott. Egyelőre nem kell attól tartanunk, hogy ezek a startupok kiütik a hagyományos netbankokat a nyeregből.