Örök és általános igazság, hogy soha nem egy autó megvásárlásra, mintsem inkább a fenntartása a nehezebb dolog, hiszen az autóhitel mellett egy sor olyan alternatíva létezik, ami lehetőséget biztosít egy gépjármű megvásárlására.
Ennek megfelelően kifizethetjük készpénzben, kérhetjük ajándékba, jöhet az imént említett kölcsön, de akár a lízing is.
Ezek azok a módszerek, amelyekkel legálisan, noha mégis trükközve juthatunk saját járműhöz, de hogy mégis melyik a legjobb mód? Ezeket vettük sorra az alábbiakban!
Az autóhitel
Az autóhitel, mint fogalom és mint konstrukció is egyfajta szitokszó lett az elmúlt néhány évben az emberek között, amiről az utóbbi időben több dolog is tett. Ott voltak például a nullaforintos kezdőrészlettel, de gyakran 15 évre adott kölcsönök új autóra, amelyek kapcsán a futamidő tovább kitartott, mint maga az autó.
A következő nagy problémát aztán a nagy gazdasági válság jelentette, aminek során a rendszerint devizában felvett autóhitelek törlesztő-részletei hirtelen az egekig nőttek, miközben az autó értéke nyilvánvalóan csökkent, így sem akkor nem jártak jól az emberek, ha eladták a gépkocsit, sem akkor, ha végtörlesztettek. Szakértők állítják – minden kölcsön esetén –, hogy amennyiben valaki nem tudja már a vásárláskor letenni a vételár legalább 20-30 százalékát, annak a későbbiekben szinte biztosan komoly gondjai lesznek a törlesztéssel, amit alátámaszt, hogy ma már csak akkor kapunk autóhitelt, ha letesszük a 25 százalék önerőt.
Az autólízing
Az autólízing nagyjából olyan, mint a lakáspiacon az albérlet, miközben fizetési konstrukciója az autóhitelhez hasonlít. A lízing lényege, hogy az autó csak és kizárólag akkor válik a tulajdonunkká, ha a pénzt finanszírozó cég vagy bank felé lejárt a szerződésben rögzített bérleti díj futamideje, aminek részeként az autónak végérvényesen a tulajdonosává is válunk, addig azonban kvázi csak béreljünk.
Az autólízing rendszerint kisebb kockázati tényező az autóhitelnél, éppen emiatt az ügyfelek is sokkal kedvezőbb feltételekre számíthatnak. Érdemes egyébiránt alaposan is körbenézni a piacon, hiszen az egyes bankok és direkt lízingre szakosodott cégek rendszerint más és más konstrukciókkal dolgoznak, éppen ezért fontos körüljárni a témát, mert az egyes paraméterek – az önrész, a törlesztő-részlet vagy a futamidő –, az egyes cégek paraméterei jelentősen is eltérhetnek egymástól.
Egy másik megoldás
Habár kevesen tudják, de ma már Magyarországon is több bank vagy lízingelő vállalat kínálatában is elérhető egy újfajta szolgáltatás, aminek a részeként habár lenne annyi pénzünk, amennyibe az adott gépkocsi kerül, mi inkább egy kicsit mégis többet fizetnénk érte annak érdekében, hogy közben meg tudjuk tartani a saját fizetőképességünket.
Ennek a módszernek a lényege, hogy a hagyományos autós lízingszerződést összekapcsolták egy folyószámlával, ami azt a célt szolgálja, hogy a lízing kamatát csökkenthetjük abban az esetben, ha a folyószámlánkon elegendő pénzösszegeket tartunk. Aki egy kicsit járatos a pénzügyi definíciók világában, az bizonyára rávághatja, hogy ez a lombardhitel, aminek ma már számtalan alternatív változatai elérhetők hazánkban is.
A hagyományos lombardhitelnél ugyanis zárolásra kerül a hitel fedezetéül szolgáló pénzösszeg, viszont ma már elérhetők olyan alternatív megoldások, amelyek során lehetőségünk van szabadon hozzáférni és rendelkezni vele, de amennyiben költünk a pénzünkből, azt kamatosan vissza kell fizetnünk.