2013 végén az MTI adott hírt arról, hogy a kormány rendeletet módosít azon jogszabálytervezetében, amely a lakás-előtakarékossággal, vagy ismertebb nevén lakás takarékpénztárral kapcsolatos. Az állami támogatásról szóló részben egy új igazolási követelményt vezetnek be. Ez a lakáscélú felhasználások értelmezését bővíti, miszerint a pénzügyi lízing kiváltása ezentúl lakáscélú felhasználásként értelmezendő, és most már ezt is megfelelő formában igazolni szükséges.
Miért elengedhetetlen a megelőlegezett szocpolt időben átalakítani valódi szocpollá?
A módosítás a lakáscélú szocpol támogatásokat érinti, és a kormányrendeleti változtatás azt szolgálja biztosítani, hogy a megelőlegezett jellegű szocpolt a gyermek megszületése után alakíttassa át valódi szocpollá, ugyanis ezt a lépést sokan elfelejtették megtenni. Ezt úgy kívánja a kormány a jövőben kiküszöbölni, hogy egy szankciót vezet be, mely szerint a gyermek megszületése és a szerződés átalakítása között eltelt időre a házaspárnak ki kell fizetnie az állam által a pénzintézeteknek erre az időre befizetett kamatokat, a kamattámogatást és az egyéb költségeket.
A jelenlegi feltétel a lakáscélú támogatásokkal kapcsolatban az, hogy az állam által adott összegek felhasználásáról a számlákat a pénzintézetnek be kell mutatni, amelyeket a bank pecséttel megjelöl. 2014-től a banknak azt is rá kell ütnie az igazoló számlákra, hogy milyen jellegű lakáscélú állami támogatás felhasznált összegének igazolására mutatták azt be a szocpol igénylői.
Nem ritka az az eset sem, hogy a különféle állami támogatásokat nem egyetlen pénzintézet nyújtja, hanem akár több különböző bank. Példaként, adhatja a szocpolt az egyik bank, egy másik pénzintézet pedig a támogatott kamatozású hitelt biztosíthatja, és ehhez még kapcsolódhat a lakás takarékpénztári állami támogatású szerződéses összeget adó bank is. Ebben az esetben minden egyes pénzintézetnél igazolni kell az állami támogatás összegének lakáscélú felhasználását, és ezt csak úgy lehet foganatosítani, ha a legelső helyen már lepecsételt számlát a többi bank is elfogadja.
A szocpol új fogalma: a nem támogatott hiteladós
Új fogalomként jelenik meg ezentúl a támogatási rendeletekben a nem támogatott hiteladós személy fogalma. A támogatott hitelekkel kapcsolatban az a személy kerülhet ebbe a meghatározott kategóriába, aki közeli hozzátartozója a támogatásra jogosult igénylőnek, és így ezen személy adóstársává válhat. Ez a bankok számára plusz biztosítékként szolgálhat.
Ezt a pozíciót csak olyan személy vállalhatja, aki még más helyen nincs ebben a szerepben elkötelezve, nem lehet egyik banknál sem kamattámogatású kölcsöne, és nem célja beköltözni abba az ingatlanba, amelyre elvállalta a fent említett nem támogatott személy hiteladós szerepét.
Az állami támogatásokból megvásárolt használt lakások esetében a vevő és az eladó semmiképpen nem lehet közeli hozzátartozó. Kivételt engedélyez ez alól az a módosítás, amely arról rendelkezik, hogy ha a lakás teljes tulajdonjogát valaki úgy szerzi meg, hogy közös tulajdont szüntet meg, akkor lehetnek közeli hozzátartozók is. Az ingatlan teljes értéke ekkor azonban nem haladhatja meg a 20 millió forintot.