A legtöbb ember életében csak egyszer vesz fel lakáshitelt, és éppen emiatt sokan nem tudják, hogy mi is ilyenkor a protokoll, illetve az ügyintézés menete, egyáltalán milyen dokumentumok szükségesek ahhoz, hogy kölcsönhöz jussunk. Az alábbiakban ezt vesszük sorra!
Lakáshitel igénylés lépései
A lakáshitel igénylésének kezdetekor a bank először minden fontos dokumentumot és igazolást bekér az ügyféltől a hitelbírálat érdekében. Az ingatlan szempontjából fontos lehet a tulajdoni lap, a térképmásolat, az alaprajz, valamint olyan kiegészítő dokumentumok, mint a társasházi alapító okirat vagy éppen a használati megosztás.
Természetesen a leendő adósnak is prezentálnia kell a kötelező dokumentumokat, amelyek általánosságban a személyi igazolásra alkalmas iratok, illetve azok másolata, a bankszámla kivonatok, a munkáltatói igazolás, valamint az élethelyzet függvényében olyan iratok, mint például a válási határozat vagy a születési anyakönyvi kivonat.
A lakáshitel ügylete általánosságban az értékbecsléssel indul, amihez az esetek jelentős többségében elegendő lehet az ingatlan dokumentumait bemutatni, illetve az adós személyes okmányait mellékelni. Az értékbecslést a bank minden esetben elvégzi, ami még egy új építésű ingatlan esetében is érvényes.
A bankok többnyire elfogadják az adás-vételi szerződésbe írott összegeket, azonban amennyiben értékbecslés is történik, minden esetben az alacsonyabb összeg kerül elfogadásra. Az értékbecslés általánosságban néhány naptól akár egy hétig is eltarthat, és külön díját előre meg kell fizetni.
A bírálattól a folyósításig
A lakáshitel ügyintézés menete ezt követően a bírálattal folytatódik. Ebben a fázisban az értékbecslés eredményét a bank összeveti az adós éppen aktuális pénzügyi helyzetével és körülményeivel. Nyilván egy leendő adós helyzetét nehéz hosszabb távon is megítélni, hiszen a mai gazdasági helyzetben nincs nyugdíjas állás, éppen ezért a bankoknak fontos, hogy több fedezetük is legyen arra vonatkozólag, hogy pénzüket visszakapják. Erről döntenek a bírálat során, ami általánosságban 3-5 napig is eltarthat, de forgalmas időszakokban, esetleg bonyolultabb ügyletek tekintetében nem ritka, hogy 1-2 hetet is várnunk kell a bírálat eredményére.
Ha a bírálat megtörtént, és sikerrel zárult, a bank egy időpontot ad számunkra, amelynek során megtörténik a szerződéskötés. Ha már eddig eljutott a folyamat, a lakáshitel összegét vélhetően már megkapjuk, de 100 százalékos sikert még ebben az esetben sem mindig könyvelhetünk el. A szerződés megkötése általánosságban a választott bank egyik fiókjában történik, ahol közjegyzői okiratot készítenek. A bank általában ilyenkor állítja ki az úgynevezett hitelígérvényt is, ami szerződésbe foglalja, hogy az ügyfélnek mit kell még teljesítenie ahhoz, hogy a lakáshitel folyósítható legyen.
Mivel ezek már rendszerint apróságok, a bank néhány napon belül a kiválasztott formában folyósítja majd a lakáshitel összegét. Természetesen lehetnek kivételek, hiszen lehetnek a bank által előírt, úgynevezett speciális feltételek, de általánosságban a közjegyzői okirat, a vagyonbiztosítás, valamint az önerő átadásának igazolása és az ügyvédi letéti igazolás jelentik az általánosan teljesíthető teendőket ilyen esetekben.
A lakáshitelt folyósíthatják több részletben és fázisban is, és a legtöbb esetben ilyenkor már nem érheti meglepetés az ügyfeleket, ha csak a bank el nem felejtett említést tenni az igencsak magas összegű folyósítási jutalékról.