Mikor hitelt szeretnénk felvenni, a hitel típusától és céljától függően különböző okmányokra, igazolásokra van szükségünk, akár a Földhivataltól, akár például a munkáltatónktól. Az egyes hiteltípusokhoz nem csupán jövedelmet, rendszeres bevételt és rendszeres fizetési szokásokat igazoló papírokat szükséges bemutatni, hanem tulajdoni viszonyokat igazoló okmányokat is. Ez főleg az ingatlanokkal kapcsolatos hitelügyintézésnél jön elő, itt van szükség a Földhivatal által adott, hivatalos igazolásokra, tulajdoni lapokra.
Milyen hiteleknél kell Földhivatal általi tulajdoni lap?
Minden olyan hitelügyintézéshez, amelyhez fedezetként szolgál az ingatlanunk, bizonyítanunk kell, hogy saját tulajdonban van az adott ház, telek, nyaraló stb. általában mindenkinek bírtokában van a tulajdoni viszonyokat igazoló okmány, ami lehet adásvételi szerződés, hagyatéki végzés, bírósági végzés vagy ajándékozási szerződé. Azonban a tulajdoni lap nélkül nem folyósítanak számunkra hitelt. A tulajdoni lap a hitelbírálat előtt, a fedezetként szolgáló ingatlan felmérése során is fontos irat, mert nagyban beleszól az ingatlan értékének megállapításába.
Nem csupán házvásárlásra, tatarozásra, bővítésre felvett hiteleknél használhatjuk ingatlanunkat fedezetként. A hitelek jelentős részénél kérnek fedezetet és erre az ingatlan kitűnő megoldás, hiszen a munkabér bármikor változhat agy megszűnhet, az ingatlan eladásával viszont az ingatlant terhelő jelzálog nem szűnik meg. tehát minden olyan hiteligénylésnél, ahol ingatlanunk szolgál fedezet gyanánt, a Földhivatal által kiállított tulajdoni lapot kell bemutatnunk.
Milyen okmányt ad ki a Földhivatal és mennyiért?
A Földhivatal többféle, ingatlannal kapcsolatos iratot, igazolást állíthat ki. Ezek közül egyes iratokat ingyen megkaphatunk, más iratok esetén okmánybélyeget szükséges vásárolnunk, megint más iratoknál az okmánybélyeg helyett vagy azon kívül más díjakat is felszámolnak.
Hitelügyintézéshez a fedezetként szolgáló ingatlan tulajdonviszonyait három hónapnál nem régebbi, okmánybélyeggel ellátott tulajdoni lappal kell igazolnunk. Ezt kizárólag a Földhivatal állíthatja ki. a tulajdoni lap igénylést követően az átfutási idő néhány nap, az okmányra megvásárolandó okmánybélyegek mennyisége.
A földhivatalnál hiteles, nem hiteles és e-tulajdoni lap kiállítására is lehetőség van. Az online ügyintézés kizárólag ügyfélkapuval rendelkezők számára elérhető.
A hitelügyintézéshez hiteles tulajdoni lap szükséges, amely 30 napnál nem régebbi. a különböző pénzintézetek a hiteles elektronikus tulajdoni lapot is elfogadják. A hiteles e-tulajdoni lap ára 3800 ft/ ingatlan, a nem hiteles tulajdoni lap évente kétszer ingyenesen kérhető.
Hitelbírálat során milyen okmányt fogadnak el a földhivataltól?
Kizárólag az a tulajdoni lap fogadható el jelzálog hitelbírálatnál, amelynek legalább a széljegyzetében feltüntették a kiállítás célját, azaz a jelzálog bejegyzés iránti kérelmet.
Ha e-tulajdoni lapot szeretnénk igényelni, a lekérés során megadott adataink naplózásra kerülnek. Eltárolják tehát dátummal együtt a személy azonosító adatainkat (természetes személy esetén), a lekérdezett ingatlanok adatait, valamint az igénybe vett szolgáltatás típusát is.
Természetesen az elektronikus tulajdoni lapról számlát is kapunk, mégpedig elektronikus formában. Ez az elektronikus bizonylat az igénylés teljesítését követő napon a lekérdezett dokumentumaink között megtalálható lesz.