A fenntartható fejlődés témájával minden korábbinál többet foglalkoznak napjainkban. Ennek egyik szegmense lehet az, hogy sikerüljön minél több elektromos autót forgalomba helyezni világszerte az utakon. Ma már egyáltalán nem meglepő, ha zöld rendszámmal találkozunk, és a területhez tartozó infrastruktúra is mind inkább kiépülni látszik. Az adókedvezmény, az olcsó fenntarthatóság és az ingyenes parkolás szintén olyan pozitívumoknak bizonyulnak, melyekért megéri elgondolkodni az elektromos autó beszerzésén.
Jogosan merül azonban fel a kérdés, hogy mégis miből finanszírozzuk a – valljuk be-, kicsit sem olcsó járgányt. Hiába a segítségével megtapasztalható előnyök, mire minden költségével számolunk, bizony igen mélyen a zsebbe kell nyúlni. Tény viszont, hogy már a hitelből történő vásárlásra is lehetőség kínálkozik.
Mennyi az annyi?
Ez elektromos autó vásárlásán gondolkodók egyértelműen láthatják, hogy még a legolcsóbban elérhető márkák is messze meghaladják a hasonló kategóriájú benzines, dízeles darabokat. A leginkább takarékosan a Skoda Citigojával úszhatjuk meg, amelyet már 6,5 millióért a magunkénak tudhatjuk. Csupán összehasonlításként említjük a benzines Skoda Fabia márkát, amely 4 millió alatt elérhető.
Látható tehát, hogy az elektromos autó nem olcsó, viszont a tapasztalatok szerint az elmúlt években egyre lentebb kúsznak az árak. A legolcsóbb villanyautók ára megegyezett a néhány évvel ezelőtti új autók átlagárával hazánkban. Persze a legtöbb korszerű elektromos autó mégis drágább, és legalább 11-13 millió forintot kóstálnak. Tipikusan ebbe az árkategóriába tartozik a Renault, a Zoe és a Peugeot 208. Ha a luxus márkák felé haladunk, akkor a Tesla legolcsóbb típusa, a Model 3 közel 14 milliós áron van jelen, de akár 15 millióért is megvásárolhatjuk az álomautót környezetbarát kivitelben.
Megéri hitelből vásárolni?
Az elektromos autó vásárlásán gondolkodók nagy része rendelkezik önerővel. Abban az esetben, ha nem tudjuk készpénzre vásárolni a járgányt, vagy csak kevés önerőt tudunk felmutatni, akkor az autóhitel jó választás lehet. A hitelintézetek azok számára is kínálnak megoldást, akik rendelkeznek egy benzines autó vételárával és ezt szeretnék hitellel pótolni. A hitelkalkulátorok szerint ötmillió forinthoz körülbelül havi 75 ezer forintos törlesztő részlettel juthatunk hozzá. Érdemes tudni, hogy állami támogatásra is lehet pályázni, ám ez az összeg az autó árának legfeljebb 21 százaléka lehet. Akik élni szeretnének a lehetőséggel, azoknak nem árt iparkodni, ugyanis a 2018-ban indult pályázat 2020. május 1-ig él.
Elektromos autó használtan?
A használt termékek vásárlása egyértelműen csökkenti az általunk hagyott ökológiai lábnyomot. Nincs ez másként akkor sem, ha elektromos autó vásárlásáról van szó. Ha nem rendelkezünk 6-7 millióval a beszerzéshez, de szeretnénk környezettudatosan élni a közlekedés szempontjából is, akkor a használt piacon akár 3 millió alatt is hozzájuthatunk egy-egy autóhoz. A vásárlói igények és a folyamatos innováció hatására napjainkban már igen jó az akkumulátorok teljesítménye, így akár 500 kilométert is utazhatunk egyetlen töltéssel. Használt elektromos autó vásárlásakor viszont érdemes szem előtt tartani azt, hogy mikori modellről van szó, ugyanis a régebbi típusok egy töltéssel jelentősen rövidebb távot bírnak.
Joggal merül tehát fel a kérdés, hogy megéri-e a 3 millió környékén kapható villanyautó. Azt mindenképpen vegyük figyelembe, hogy ugyan az olcsó is lehet jó, de a gyakori töltés nélkülözhetetlen, ami hosszabb utak tervezésekor problémás lehet. Ilyenkor a hitelfelvétel remek lehetőség, ugyanis így pótolható a meglévő összeg, és egy újabb modellbe ruházhatunk be.
Nagycsaládos elektromos autó állami támogatással?
A hétszemélyes autóvásárlásban gondolkodók számára nagy előny, hogy a nagycsaládos kedvezményt akár az elektromos autókra adott kedvezményekkel is össze lehet kötni. Ha tehát zöld autó mellett döntenénk, és megvannak a szükséges feltételek, akkor akár 4 milliót is spórolhatunk a vásárláson. S hogy milyen márka javasolt ilyenkor? A Nissan modellje, az e-NV Evalia akár közel 9 millióért elérhető, ha mindkét támogatást sikerül igénybe venni. Ne feledje a május 1-ei határidőt, cselekedjen időben, ha hitelből vásárolna, ezt követően ugyanis az elektromos autók már nem vásárolhatóak állami támogatással.